Friday, September 28, 2012

Salam tak habis.

Salam
Harini ke tabika kemas Sg. Gadong tak silap depan sekolah Ampangan, Seremban tu untuk teman si budak kecik Haikal untuk pertandingan pelajar cemerlang peringkat negeri. Apa yang bestnya aku dapat tengok budak-budak cerdik pandai ni tiap-tiap orang punyai fe'el nya tersendiri. Tapi apa yang aku puji semua nampak tekun bila buat kerja. Bila di interview untuk setiap session mesti semua jawab dengan confident.  Sorang-sorang aku observe. 


Haikal sewaktu di interview


Ada one part student kena buat collage. So, one collage for two students. So, boy kebanyakannya akan ambil kerja menggunting dan yang girl pula mostly lebih intrested bahagian gam-gam ni. So apa yang aku nak simpulkan di sini, perempuan dilihat sangat details orangnya dan lelaki pula akan mengambil tanggungjawab more to technical stuff and sebab itulah aku rasa fitrah perempuan itu memang asalnya di dapur dan lelaki menukang. Nampak tak apa yang aku cuba sampaikan? Ha..


Baju kuning mustard yang ringan dan simple dengan sedikit accessory untuk hari ini, =)

Ok. lah sebenarnya bukan itu intention entry ini. Aha. Sebenarnya aku pernah jugalah ada pengalaman di mana apabila salam kan, belum sempat aku nak cium tangan orang tu dah angkat/lepas tak kiralah pakcik-pakcik or makcik-makcik yang older than me. And masa aku pergi tadi pun, aku nampak benda yang sama terjadi. Sebab tu aku terasa nak tulis ni. Tadi aku nampak ada sorang girl ni salam tangan seorang makcik ni, tapi makcik tu tarik-tarik tangan bila girl ni nak cium tangan dia. Aku rasa ada antara korang juga alami benda ni, hurmm. Tapi selalunya bila dah second time jumpa orang yang sama, aku dah tahu dah ni untie ni tak perlu cium tangan.So, aku dah kenal pasti mana makcik yang patut aku cium tangan dan yang tak perlu.  Salam je macam salam dengan member-member tapi dengan senyuman dan hormat. Maybe aku rasa sebab " mereka" geli kalau ada orang cium tangan? or maybe sebab tak biasa? or maybe nak cepat?or maybe segan nak bagi orang salam tangan? or maybe  and maybe??? aha. Yang penting, kena bersangka baik ha sebab? Islam kan ajar supaya bersangka baik. Ha nampak? Indahnya Islam tu =)

Tapi, walau apapun aku tak kisah sebenarnya cuma curious juga apa yang diorang  rasa sebenarnya kalau kita nak cium tangan tu, tapi diorang macam tarik cepat-cepat tangan, apa rasa?. Maybe kalau ada yang membaca blog ni tahu sebab apa? mari lah kongsi. hee. K bai

p/s Cium tangan ibu bapa selalu, jadikan ia sebagai hobi.Target orang yang tak perlu dicium tangan agar hidung korang tak merah apabila ditepis. Aha. tett



TAMMAT

6 comments:

Mohd Hafizzul said...

yups. sangka baik kepada Allah. sbb sangka buruk itu adalah bisikan syaitan.

hucsna-B.K said...

x terminator yup2 =)

Mohd Hafizzul said...

tanya je makcik tu knp sy nk cium tgn mak cik tk leh ?

hucsna-B.K said...

xterminator.. aha.. takut makcik tu terasa.. aha

Ikan_Pari@@ said...

nak senang cium tangan yang betoi2 rapat ngan kite je. tak pun kite pakse makcik pakcik tu cium tangan kite muahahaha

hucsna-B.K said...

parii.. pon boleyyy.. aha