Monday, November 12, 2012

Tips jimat minyak senang

Salam

Tentu kseringkali tension apabila banyak duit dihabiskan untuk mengisi perut kereta kita dengan minyak. Tanpa minyak siapalah kita untuk ke tempat kerja melainkan anda menaiki public transport atau mempunyai kuasa seperti Ultraman Max. Fuh sungguh tragis ayat aku. Baiklah tips penjimat minyak kali ini menerusi teknik yang di refer dari akhbar tempatan baru-baru ini dan pendapat tersendiri aku. Aha, terpulang nak ikut ke tak.

 So, dengan mudahnya tipsini  dari aku carilah stesen minyak yang murah dan banyak. Shell bagi aku agak berbaloi namun kalau kita terlebih kaya kita gunalah Petronas. Terpulang pada tahap kemampuan masing-masing.

    Kedua, bawalah kereta dengan mematuhi syarat yang ditetapkan. Kadang-kadang apa yang kita anggap buruk pada kita sebenarnya banyak memberi kebaikan. Contohnya, pemasangan AES. Lihatlah dari sudut positif, contohnya bila kita mengurangkan kadar kelajuan, dalam masa yang sama kita sebenarnya sedang mengurangkan penggunaan minyak selain dapat mengelakkan dari kemalangan jalanraya. Melainkan anda memang berniat untuk membahayakan diri sendiri dan melihat keluarga anda menangis.

   Pada pendapat aku, terpulang samada terima atau tak, pemasangan aes ni infact di luar negara sudah lama di praktikkan dan kelihatan masyarakat takde problem dengan pemasangan ini. Tahukah kita, Malaysia berada di tempat antara yang tertinggi  kemalangan jalanraya di dunia. ??? Ha, nampak tak. Jika kita ke Singapore, baru je nak masuk dah banyak syarat-syarat and undang-undang yang patut dipatuhi and masyrakat sudah terbiasa dengan undang-undang and they have no prob with it..

    Orait tips berikutnya adalah berpandukan akhbar tersebut

1. Minyak jangan di press terlalu kuat sebaik sahaja lampu isyarat bertukar hijau sebaliknya tekanlah slow slow dengan hati yang sabar lagi tenang,ok, ayat hujung tambah sendiri nak.

2. Bila dah nampak lampu isyarat oren nak ke merah tu, start lah brek kereta, jangan nak dekat sampai dekat traffic light break,


Kami pemandu berhemah, Tak percaya???
Tak percaya sudah. =)

Ingatlah lagi banyak tenaga diperlukan lagi banyak habis minyak, lagi banyak duit akan dikeluarkan,lagi banyak kena berusaha, lagi banyak  kena buat over time, lagi banyak stress, lagi banyak duit diperlukan untuk membeli ubat pening kepala, lagi banyak bebel'an dari suami/isteri sebab balik lambat overtime, lagi banyak kekurangan kasih syg untuk anak-anak, lagi cepat anda masuk kubur dan apa yang lebih menyedihkan kita tidak sempat bertaubat .

Okeuh

Sekian

Kenyataan hanyalah pendapat owner, terpulang samada mahu menerima atau tidak. Keep positive keep smiling yawl =)

Sekian, terima kasih

Kredit
Utusan






   

No comments: