Monday, July 9, 2012

Pegang anak tu

Salam
Case 1 
Baru-baru ini BK dan ex housemate telah pergi ke Low Yat. So kalau dah pergi LY tu faham-faham la kan kami buat apa. Jadi sedang kami jalan-jalan dengan riang dan gembiranya di sana, kami terserampaklah dengan seorang budak kecil ni. Ye, sangat kecil dan yang paling penting budak ni jalan sorang-sorang. Papa budak ni nun jauh tanpa perasan anaknya dan lari-lari ke kedai lain. Kental penjaga budak ni, sangat berani kasi budak kecil jalan sorang-sorang. Jadi atas dasar caring, kawan BK ni pergi pegang budak ni dan and hantar pada papa budak ni dan dengan slumber kawan BK cakap " Bang, pegang anak, hilang nanti" lalu si papa senyum. 

Case 2
Jadi, tak lama selepas tu, BK ada pergi satu event ni with my parents and sis, dan my nephew si budak kecil Haikal. So, after the event, tiba-tiba ada sorang budak ni berlari-lari keseorangan sambil menangis-nangis. Apa?? perkara yang sama terjadi balik.? Ayoyo. Jadi time ni BK pula harus take action, BK dengan tulang 4 kerat yang tak seberapa ni mendukung budak tu dan terus pergi bawa ke MC yang berdekatan dan si MC pun announce lah. Penat jugalah duk pujuk budak ni supaya tak menangis. Setelah beberapa kali announce, barulah si penjaga ni datang 


Congratz Haikal =)
Venue case 2

Jadi, BK tengok bulan 6 haritu memang bulan orang suka lepas-lepas anak rasanya. Macam bermusim pula. Jadi, harapan lepas ni para ibu bapa jangan la main lepas-lepas anak, kalau rasa tak mampu nak jaga dekat shopping complex , jangan bawa. Nanti kalau benda yang tidak baik terjadi, menyesal pun tak guna.

So, pesanan buat BK dan kita semua, kalau kita nampak budak-budak kecil jalan sorang-sorang, cepat-cepat pergi dekat budak tu, tanya mana ibu bapa mereka then kalau tiada juga, berjumpalah dengan MC suruh announce. Tak pun ada BK pernah tengok ada satu barang ni. Di mana kanak-kanak akan memakai bag , dan bag tersebut terdapa tali pengikat yang menghubungkan kanak-kanak dengan ibu bapa mereka. BK puas google gambar bag ni supaya dapat gambaran jelas, tapi tak jumpa pula.

Bukan apa, kita tidak mahu perkara-perkara yang sebelum ni terjadi semula. Kes-kes kena culik bagai. Kesian budak-budak tu nanti.

K bye

TAMMAT

4 comments:

ZULHILMI TEMPOYAK said...

kadang2 sibok smpai x perasan kot.. heee

Unknown said...

Memang dugaan tau untuk bawa anak2 jalan2 kat shopping complex sebab mmg lumrah kanak2 untuk bermain dan explore dunia disekeliling mereka..

ohya, nama benda tu adalah harness... tapi most parents taknak pakaikan harness pada anak mereka sebab nampak macam seolah-olah anak mereka diperlakukan seperti haiwan... Wallahualam... Mudah-mudahn kita semua di lindungiNYa... :)

Unknown said...

kadang2 ibu bapa ni terlalu leka bershopping sampaikan anak pun dorang tak ambil peduli.. sangat2 bahaya.. dibuatnya budak tu hilang, kena culik dan kena jual? tak ke menyesal tak sudah?

BK stand for BONI KACAK?? hehehe .. just joking :)

hucsna-B.K said...

zul = mybe =)
nanie = thnx 4 d info =)
boni= yup, boni kacak? pon boley =)