Tuesday, March 6, 2012

Bahaya taw: Larangan minum ketika berdiri. =)


Salam
Pernahkah kita sedar bahawa setiap larangan itu sebenarnya akan memberikan 1001 kebaikan kepada diri kita sendiri. Kita selalu mendengar orang sekeliling kita menegur jangan minum sambil berdiri, tidak elok. Tapi adakah kita tahu mengapa adanya larangan ini?

Mari kita kaji mengapa adanya larangan/adab ini yang disampaikan oleh Nabi kita.

"Sesungguhnya makan dan minum duduk lebih baik dari segi kesihatan, lebih selamat, lebih puas, dimana makanan dan minuman lalu did dinding perut dengan tenang. Adapun minum sambil berdiri menyebabkan cecair akan jatuh ke dasar perut dengan keras dan akan melanggar lapisan perut. Kalau perkara ini selalu berlaku dan lama masa berlalu akan menyebabkan perut akan longgar dan jatuh sehinnga menyebabkan susah nak hadam. Begitu juga dengan makanan." Berikut adalah menurut pakar perubatan, Dr Abdul Razzak Al-Kailani.



Makan dan minumlah secara duduk, dan makanlah dengan perlahan dan jangan tergopoh gapah =) Sekadar gambar hiasan

Maksudnya bahagian perut kita ini sangat sensitif dan apabila ada tekanan, ia akan menyebabkan makanan sukar untuk di hadam dengan baik. Ingat perut kita ini kecil sahaja, tidak salah hanya sebesar segengam tapak tangan anda. Jadi, peliharalah perut sebaiknya. Jangan memberi tekanan kepada perut.

Dari segi perubatan pula, kita harus tahu yang tubuh kita mempunyai penapis SFRINGER. Ok, pronounce it properly.
Penapis ini akan terbuka apabila kita duduk, dan tertutup apabila kita berdiri. Ha, nampak tak kenapa tidak boleh minum berdiri? . Air yang diminum sebenarnya belom 100% steril untuk di olah oleh badan kita. Apabila minum sambil berdiri, air tidak akan tersaring/ filtering oleh penapis SFRINGER ini dan yang bahayanya kerana ia akan terus ke kantung kencing/ dan akan berpotensi untuk mendapat penyakit kristal ginjal. Kita tidak mahu dalam usia yang muda mendapat penyakit sebegini kan?

Ingat ketika kita berdiri penapis SFRINGER kita tertutup. Ingat setiap kali hendak minum air.

p/s Jom duduk ketika minum =)

Sumber asal

TAMMAT


4 comments:

Anonymous said...

http://www.mykhilafah.com/fikih-muslimah/1461

jga lah diri dan aurat mu.. :)

~123~

hucsna-B.K said...

=)

Ikan_Pari@@ said...

aiseh, baru nak makan / minum sambil main futsal

hucsna-B.K said...

ey pari bukan men badminton je kez??? ahaks