Friday, August 3, 2012

China : Ibu lahir kembar 7 dipaksa pilih 1 dan selebihnya dibunuh

Salam
Runtun hati dengar macamana lah nasib lagi 6 baby tu. Itulah kisah yang berlaku pada seorang ibu, Jinan Huang yang berumur 33 tahun. Dia sekarang dalam keadaan stabil setelah melahirkan kembar 7 selama 31 jam . Apa yang paling menyedihkan BK ialah dia diberi masa seminggu oleh kerajaan untuk memilih bayi mana yang ingin dibesarkan. Astaga. 


Gambar yang dipercayai Jinan

Jinan berkata selepas beberapa saat kelahiran ajaib tersebut, "Saya bersama suami belum boleh memastikan pilihan, Tetapi kami telah mempertimbang dengan serius unuk membesarkan seorang bayi lelaki yang lahir pada urutan kedua. Dia adalah bayi paling berat dan oleh kerana itu kami berharap bayi tersebut berumur panjang dan kelak boleh menjaga kami di usia tua nanti. 
"Kami tentu saja tidak menginginkan untuk membesarkan seorang pun dari dua bayi perempaun yang lahir" tambah suaminya. 

Wah, seorang bapa cakap macamtu???

"Kalau itu kami sudah yakin. "Keenam baki bayi yang tidak terpilih oleh Jinan dan suaminya akan dilemparkan dari atas puncak gunung, sesuai ketetapan yang sudah termaktub dalam Undang Undang Kelahiran Kembar China. Sejak kebijakan "Satu Keluarga Satu Anak" berlaku pada tahun 1993, kerajaan China sudah membunuh lebih dari 65 juta bayi kembar di negara tersebut.

Mana sifat keperimanusiaan ?. Glad jadi rakyat Malaysia.

Jinan juga berkata : Kepada seluruh rakyat China dan para pemimpin kami yang terhormat, saya memohon permintaan maaf atas kelahiran kembar kami yang memalukan dan tidak bertanggungjawab ini.


Memalukan????

p/s : Banyak undang-undang kerajaan China ni tidak berperikemanusiaan bagi BK, dulu kita lihat kes budak kena langgar di China, kemudian , perempuan dibunuh mati oleh perompak di public dan isu olimpik baru-baru ini, and undang-undang mereka perlu ditukar. Bila manusia treatlah seperti manusia. 




TAMMAT

4 comments:

kakchik@ella said...

Aduhaiii .. Mmg kejam tapi dah undang2 diaorng camtu. blh pulak dia sendiri anggap peristiwa melahirkan anak kembar ramai ini memalukan. Haihh!!

hucsna-B.K said...

kakchik: undang2 yang tak berperikemanusiaan ni. kesian bby2 tu

anN said...

salam,

berita ni palsu, harap dapat dibetulkan..

berita ni disiarkan di website http://www.theonion.com/
website ni siar berita2 yg direka2, tak pcaya c baca sendiri k.

ni link asal: http://www.theonion.com/articles/chinese-woman-gives-birth-to-septuplets-has-one-we,1999/

hucsna-B.K said...

ann: oyeke.. i ll check it first.. thnx 4 d info =)