Tuesday, March 20, 2012

Siapakah pemain bola sepak terkaya di dunia kini?

Salam
Karier sebagai pemain bola sepak kini telah memberi pulangan yang besar kepada pemain. Semakin tinggi skill pemain semakin tinggi peluang untuk memperoleh habuan yang besar. Namun adakah anda tahu siapakah pemain yang berjaya mendapat habuan yang besar dalam karier ini.

Mari kita lihat ranking untuk tahun 2011/2012 berdasarkan Forbes Magazine. Setakat ini David Beckham, Thierry Henry atau Ronaldinho tidak bermain untuk top football clubs namun mereka masih mampu berada dalam top 10 footballer list. Walaupun bola sepak ini bukan permainan utama kegemaran BK (I'm more to basketball actually) namun BK berminat untuk mengetahui pemain manakah yang berjaya mendapat pulangan yang besar dalam karier ini. Mari sama-sama kita lihat.

==> 10
Kita mulakan dengan tangga ke 10 iaitu Samuel Eto'o

Pada tahun lepas, pemain ini telah memperoleh sebanyak -> $15 million dan beliau bermain untuk FC Anzhi Makhachkala. Pernah memenangi "African Player of the Year" award sebanyak 4 kali, beliau sekarang telah menambah Puma dan Ford dalam list sponsors. Bukan setakat itu, gaji pemain ini meningkat dalam Russian club sebanyak $29 million a year, for a 3 year deal , membuatkan beliau pemain yang dibayar paling tinngi dalam sejarah sukan ini. Pada 23/8, beliau bersetuju untuk bertukar ke Internazionale Milano dengan $38.9 million transfer fee.. Wa


==> 9

Pemain ke 9 pula jatuh kepada Frank Lampard

Setakat ini pemain ini telah memperoleh $17 million, pemain Chelsea Club. Penyumbang utama kepada beliau ialah dalam Chelsea's field dalam &11 million meletakkan beliau sebagai Britain's highest paid sportmen namun terdapat juga beberapa sokongan yang membuatkan pendapatannya agak besar.

==>8

Pemain yang jatuh ke tangga no 8 pula ialah Zlatan Ibrahimovic

Pendapatan pemain setakat ini ialah . $17 million dari AC Milan Club

Pendapatan beliau dalam Italian club masih mengekalkan beliau dalam senarai top 10 footballer dalam dunia .

==> 7

Pemain no 7 pula ialah Wayne Rooney.

Siapa yang tidak kenal dengan Rooney, pemain untuk Manchester United ini yang kini memperoleh sebanyak $20 million pendapatannya. Memandangkan sikapnya yang berani, beliau kembali memaki di hadapan camera West Ham. Beliau berbuat demikian sujurus selepas tamat &600,000 a year contract dengan coca cola. Sponsor beliau kini ialah Nike and Electronic Arts, dan bekerjasama dengan Old Trafford, untuk kira-kira $8million a year, dan akan berakhir sekurang-kuurangnya 5 tahun. BK pun nak main bola sepak juga lah macamni. Ahaha.


==> 6

Jatuh di tangga ke 6 ialah Thierry Henry.

'

Beliau berjaya memperoleh $21 million dan kini beliau menyertai New York Red Bulls Club. Selepas berpindah ke MLS pada tahun 2010 untuk bermain dalam New York Bulls, belia telah membeli suite di New York for almost $15 million(baik sedekah kan je duit tu kan? =) selain partnership with Gillette started during the late 2010. Ok, guys yang pakai Gillette tu, ingat u all punya shavers tu, Henry pun pakai juga okeyh.


==> 5

No 5 disandang oleh Ronaldinho.

Setakat ini pemain bagi club Flamengo ini telah meperoleh x=sebanyak $24 million. Beliau merupakan pemain terbaik di dunia selama 2 tahun dan sekarang selepas moving to his home country untuk bermain dalam Flamengo, beliau still dapat appreciation. Deal beliau dengan Brazillian club akan berakhir 2014 dan sokongan beliau sangat menakjubkan.

==>4

Pemain ke 4 dalam list disandang oleh Ricardo Kaka

Setakat ini beliau telah berjaya memperoleh sebanyak $25 million dan beliau merupakan pemain dari pasukan Real Madrid. To be franked, BK pun kurang sikit dengan pemain ini. Memperoleh contract dengan EA Games, menjual sebanyak 100 million units of the game FIFA 2011, kehadiran beliau untuk package cover dan gaji yang besar dari Real Madrid serta iklan-iklan yang beliau involve lately

==> 3

Top 3 pula dimulai dengan pemain Lionel Mess


Setakat ini beliau telah memperoleh $32 million dan pemain dari Barcelona Club. Dikenali sebagai "world's best playe" sekarang, Mess kini di sponsored by Konami, Audemars, Chery, AirEuropa, PepsiCo dan Adidas , semuanya dari big companies dimana mereka sponsor player yang hebat. Annual salary adalah sebanyak %16 million adds to the numbers. Sangat bertuah apabila di sponsor oleg big company tersebut, hope lepas ni pemain Malaysia pun akan ditaja oleh syarikat sebegini untuk meningkatkan taraf pemaian dalam world class.

==> 2

Siapa tidak kenal dengan Cristiano Ronaldo ini.

Setakat ini, pemain yang berkulit sawo matang ini berjaya memperoleh pendapatan sebanyak $38 million dan kini merupakan pemain Real Madrid Club. Dia berjaya memperoleh 3 million followers on Twitter dan 26 million fans on FB. Nama-nama seperti Nike. Armani, Coca Cola dan Castrol sudah sebati dengan beliau kerana beliau mempunyai rupa dan skills yang diperlukan untuk memporomote product company-company tersebut. Pendapatan beliau di Real Madrid tersangatlah tinggi dan beliau banyak scores untuk team tersebut dan beliau deserve it.

==> 1

The one and only, pemain favorite BK yang BK kenal sejak kecil, My uncle David Beckham. Dan tua pun still looks cool.

Pendapatan kini beliau ialah sebanyak $40 million dan bermain untuk Los Angeles Galaxy. Selepas deal beliau dengan Adidas, beliau telah menandatangani another deal dengan samsung dalam bulan 5 2011. Tak silap BK beliau pun lahir pada bulan 5, menjadi main figure untuk games company tersebut mungkin sebab tu beliau bersetuju untuk menerima offer tersebut. Beliau juga turut membuat iklan for top fashion companies dan pendapatan beliau adalah yang tertinggi dalam MLS sekarang. Untung Victoria. =)


Sumber

Forbes

Ok, sekian

TAMMAT


4 comments:

Admin said...

kalo tau dulu kecik2 dah stat training main bola huhu

hucsna-B.K said...

aha..msih blum terlambat

Ikan_Pari@@ said...

semue kat atas ni dah kawen. melepas le kamu.

hucsna-B.K said...

Tapee..jd ank angkt pn tp