Monday, March 12, 2012

Tips Bagaimana menggayakan denim pelbagai warna?

Salam
Denim yang mempunyai pelbagai color bagi segelintir orang terutamanya wanita bukanlah pilihan utama bagi mereka. Rata-rata kurang yakin untuk menggayakan denim yang pelbagai warna dan hanya terbiasa menggunakan jeans/denim yang berwarna gelap seperti biru gelap/hitam.


Namun, bagi yang ingin mula memakai atau yang sudah pun memakai. Ada sedikit tips yang BK ingin kongsikan supaya anda kelihatan lebih yakin dan bergaya untuk memakai denim yang bewarna ini.

Pertama, kita kenal pasti dulu size badan kita. Jika anda mempunyai size badan yang agak besar, kemungkinan warna merah, light blue, hijau pekat mungkin lebih sesuai. Jika anda mempunyai bentuk badan normal. Jadi tiada masalah untuk mencuba pelbagai jenis warna.

Kedua ialah baju/t shirt/dress yang digunakan. Untuk selamat, pilihlah warna yang basic iaitu putih atau hitam. Color kelabu juga sesuai untuk digayakan dengan denim yang pelbagai warna. Jangan pilih pakaian yang terlalu banyak color atau corak kerana denim anda itu sendiri sudah terlalu penuh/ terlalu attractive.

Anda mungkin juga boleh memakai pakaian yang bewarna lembut supaya ia tidak nampak terlalu menyerlah. Denim yang berwarna sudah pun membuatkan anda menarik. Jadi jangan ditambah pula dengan pakaian yang bewarna striking. Ada sedikit perkara yang perlu anda sorokkan supaya anda tidak nampak pelik.

Jika anda mempunyai saiz badan yang agak besar dan ingin juga mencuba warna-warna denim yang terang seperti kuning, light green, tiada masalah. Just cari pakaian yang sedikit labuh dan longgar untuk menutup kawasan-kawasan yang sepatutnya supaya anda nampak lebih tinggi dan kurus dan pakaian yang sedikit gelap. Jangan memilih pakaian yang ketat kerana ia akan menampakkan anda lebih besar, dan orang akan nampak keseksaan anda memakai pakaian yang ketat/ sendat dan sudah tentu confident level anda akan menurun.

Corak baju pula janganlah terlalu besar bagi mereka yang bersaiz agak besar, dan kepada mereka yang bersaiz kecil, corak bukanlah suatu yang anda perlu digusarkan cuma carilah corak yang tidak begitu penuh. Carilah corak yang simple.

Dari segi kasut/sandal pula, seeloknya pakailah kasut/sandal yang warnaya tidak terlalu striking, pilihlah warna yang lembut dan sedikit tinggi. Bagi yang mempunyai saiz badan yang agak besar. Jangan pilih kasut yang flat kerana ia akan menampakkan anda lebih berisi.

Bagi yang memakai tudung/shawl, pemilihan style yang loose dan simple sangatlah sesuai kerana denim itu menunjukkan ke"funky"an si pemakainya. Pemilihan warna tudung/shawl juga janganlah memilih warna yang striking.

Peringatan, bila anda telah memakai denim yang bercolor ini, ingatlah bahawa denim itu sendiri sudah menyerlah, jadi pilihan kasut dan baju yang tidak terlalu striking colornya.


Jadi, di harap tips ini sedikit dapat membantu anda untuk memakai denim yang pelbagai warna ini. Tips ini hanyalah pendapat owner blog ini. Masing-masing mempunyai pendapat tersendiri. Semoga dapat membantu



Sekian,

TAMMAT


6 comments:

Ikan_Pari@@ said...

ok kejap lagi teman beli shawl ngan denim.

hucsna-B.K said...

bguss.. na beli untuk gf la tu. aha

Ikan_Pari@@ said...

ape barang beli untuk aweks. sendiri pakai le wargh kah kah

hucsna-B.K said...

perghh.. pari na pkai denim colorcolorr... better plih wrna purplelicious la mcmtu.. tentu mnrik.. aha

Unknown said...

ni trend masa kini ke? maklumlah sam banjamin ni bute fasion.... main pakai je... denim tu, kire sama mcm jeans kan? tengok tu.. tu pun tak tau... ye la kan... malu bertanya sesat jalan...

######

terima kasih sudi menjadi ahli GPK. Sokongan anda amat kami hargai... Buat pengetahuan tuan/puan, GPK sedang giat menjalankan segmen blog rakan-rakan Gerila Penulisan Kreatif. 3 blog bertuah akan dipilih secara rawak untuk diiklankan stp minggu.

http://thetimelines2u.blogspot.com/2012/03/blog-rakan-gerila-penulisan-kreatif.html

Insyaallah, sama-samalah kita mendorong dan menyokong. jemputlah ke blog saya. sudilah komen atau tinggal jejak di mana-mana.

iklas dari,
pengasas gerila penulisan kreatif

hucsna-B.K said...

sam.. aha.. denim colourful ni mmg da lma kat overseas da. cuma kat malaysia ni, org rmai lgi ta brani na pkai denim colorful mcmni =)